Future of Braille (ZuBra)

Category Project

Ausgangslage und Ziele

Written language skills for Braille readers: Efficacy of education provision.

The tactile script for the blind developed in the 19th century is still proving to be a valuable and adaptable system, even though it faces growing competition from other options for accessing written communication. Computers, tablets and smart phones backed by assistive technologies like e-books grant broad audio-based access to written information. Since the 1990s, when 8-dot computer Braille (Eurobraille) was introduced, there have been predictions and fears that the use of raised-dot code would decline, and questions have been raised about the implications for literacy skills among the blind and severely visually impaired. The debate also reflects the influence of educational settings (integration or segregation), age of subject, and age of onset of the impairment. There is a considerable lack of robust recent empirical data.

The study aims to secure detailed insights into patterns of use and the literacy and technological skills of blind and severely visually impaired individuals.  This will provide a basis for assessing the efficacy of educational provision. Findings will serve to develop provision and to design appropriate learning contexts, suitable aids and the use of assistive technologies.

Project Management

Ursula Hofer Title Prof. em. Dr.

Position

Emeritiert/Pensioniert

Markus Lang Title Prof. Dr.

Position

Blinden- und Sehbehindertenpädagogik Pädagogische Hochschule Heidelberg Fakultät I Erziehungs- und Sozialwissenschaften Institut für Sonderpädagogik

Facts

  • Duration
    09.2014
    12.2018
  • Project number
    3_14

Project Team

Question

The research is primarily guided by the following questions:

  • How are Braille codes (shorthand, full transcription, Eurobraille) and assistive technologies used by the blind and severely visually impaired to access information?
  • What are the links between age of user, severity and onset of impairment, educational settings and patterns of use?
  • What skills and strategies do subjects have for reading, writing, auding and the use of assistive technologies?

Methodical approach

During the quantitative phase of the research project, online interviews will be conducted throughout Switzerland and Germany. The target subjects are blind and severely visually impaired people of all ages who can be reached via the Internet. They will be asked about the ways they use Braille codes and assistive technologies and for a self-assessment of the skills described above.
The findings from the quantitative survey will then be expanded and differentiated during the qualitative phase. Research will address literacy and technological skills and strategies adopted by learners at the age of school and training. Perspectives are triangulated by additional surveys among experts in educational institutions.

Results

Preliminary results will be available in early 2016.

Publications

  • Lang, M., Hofer, U., & Winter, F.
    (2020).
    Lese- und Schreibkompetenzen von Braillenutzerinnen und -nutzern in Allgemeinen Schulen und Schulen mit Förderschwerpunkt Sehen: Ergebnisse aus dem Forschungsprojekt 'ZuBra' (Zukunft der Brailleschrift).
    Zeitschrift für Heilpädagogik,
    71
    (6),
    280–292.
  • Hofer, U., & Lang, M.
    (2020).
    Zusammenfassung des Forschungsprojekts «Zukunft der Brailleschrift» (ZuBra): Schriftsprachkompetenzen von Brailleleserinnen und Braillelesern – Wirksamkeit pädagogischer Angebote (2015-2018).
    blind-sehbehindert,
    140,
    Article 1.
  • Lang, M., Hofer, U., & Winter, F.
    (2019).
    Erwerb schriftsprachlicher Kompetenzen von blinden und hochgradig sehbehinderten Kindern, Jugendlichen und jungen Erwachsenen mit zusätzlichem Förderbedarf - Spezifische Ergebnisse aus dem Forschungsprojekt ZuBra.
    Blind-Sehbehindert,
    139
    (4),
    249–267.
  • Winter, F., Hofer, U., & Lang, M.
    (2019).
    Lese- und Schreibkompetenzen von Jugendlichen und jungen Erwachsenen mit dualer Schriftnutzung. Forschungsergebnisse aus dem Projekt «Zukunft der Brailleschrift».
    Blind-Sehbehindert,
    139
    (2),
    92–108.
  • Hofer, U., Lang, M., Winter, F., Schweizer, M., Hallenberger, A., & Laemers, F.
    (2019).
    Lese- und Schreibkompetenzen von Braille Lesenden. Forschungsergebnisse aus dem Projekt «Zukunft der Brailleschrift».
    Blind-Sehbehindert,
    139
    (1),
    7–26.
  • Hofer, U., & Lang, M.
    (2018).
    Zur Zukunft der Brailleschrift.
    Sichtweisen,
    (10),
    22–25.
  • Lang, M., Hofer, U., & Winter, F.
    (2018).
    Brailleschrift und Schwarzschrift: Aspekte zur dualen Schriftnutzung.
    Blind-Sehbehindert,
    138
    (2),
    129–130.
  • Lang, M., & Hofer, U.
    (2017).
    Brailleschrift unter Druck?
    In DBSV (Deutscher Blinden- und Sehbehindertenverband e.V.) (Hrsg.),
    Weitersehen 2018: Jahrbuch des DBSV: Lesen – mit Augen, Ohren und Händen
    (S. 24–27).
    DBSV (Deutscher Blinden- und Sehbehindertenverband e.V.).
  • Hofer, U., & Lang, M.
    (2017).
    Zukunft der Brailleschrift (ZuBra): Ein Forschungsprojekt der Interkantonalen Hochschule für Heilpädagogik Zürich und der Pädagogischen Hochschule Heidelberg. Ergebnisse der Onlinebefragung hochgradig sehbehinderter und blinder Personen zur Nutzung von Braille, Computer und anderen Technologien.
    In VBS – Verband für Blinden- und Sehbehindertenpädagogik e. V. (Hrsg.),
    Perspektiven im Dialog. XXXVI. Kongress für Blinden- und Sehbehindertenpädagogik. 01.08. bis 05.08.2016 in Graz. Kongressbericht,
    233–242.
  • Hofer, U.
    (2017).
    Sehbehinderung: Im Alltag braucht es umfassende Kompetenzen.
    Heilpädagogik aktuell,
    (20),
    Article 2.
  • Lang, M., Hofer, U., & Schweizer, M.
    (2017).
    Beeinflusst der Beschulungsort (Regelschule oder Sonder- bzw. Förderschule) das Nutzungsverhalten von Brailleschrift und assistiven Technologien? Ergebnisse aus dem Forschungsprojekt «ZuBra – Zukunft der Brailleschrift».
    Blind-Sehbehindert,
    137
    (2),
    78–89.
  • Hofer, U.
    (2016).
    Brailleschrift und assistive Technologien.
    In S. Hüttche, & M. T. Wicki (Hrsg.),
    Forschung für die Praxis. 15 Jahre Forschung und Entwicklung 2001-2016
    (S. 24–25).
    Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik.
  • Hofer, U., Lang, M., & Schweizer, M.
    (2016).
    Lesen und Schreiben mit Brailleschrift und assistiven Technologien: Ergebnisse aus dem Forschungsprojekt „ZuBra – Zukunft der Brailleschrift“.
    Blind-Sehbehindert,
    136
    (2),
    100–115.
  • Hofer, U., Lang, M., & Schweizer, M.
    (2016).
    Hat die Brailleschrift im Zeitalter der Technologien eine Zukunft?
    Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik,
    22
    (4),
    45–51.
  • Lang, M., Hofer, U., & Schweizer, M.
    (2016).
    Schrift ohne Leser? Das Forschungsprojekt „ZuBra“ untersucht die Zukunft der Brailleschrift und fragt, wie hochgradig sehbehinderte und blinde Menschen aktuell die Punktschrift und assistive Technologien nutzen.
    Orientierungshilfe,
    39,
    8–14.
  • Lang, M., Hofer, U., & Schweizer, M.
    (2016).
    Die Nutzung von Brailleschrift und assistiven Technologien durch blinde und hochgradig sehbehinderte Menschen unterschiedlichen Alters.
    Zeitschrift für Heilpädagogik,
    67
    (10),
    465–473.
  • Hofer, U., & Lang, M.
    (2014).
    Die Nutzung der Brailleschrift: Ist-Stand, Herausforderungen und Entwicklungen.
    Blind-Sehbehindert,
    134
    (4),
    230–245.
  • Hofer, U.
    Zukunft der Brailleschrift – Forschungsergebnisse zu Lese- und Schreibkompetenzen.
    VBS Landesverband Sachsen, Fortbildung in Chemnitz im Landeszentrum für Blinde und Sehbehinderte. Förderzentrum Chemnitz,
    Chemnitz, Deutschland.
  • Lang, M., Schweizer, M., & Winter, F.
    Zukunft der Brailleschrift (ZuBra): Schriftsprachkompetenzen von Brailleleserinnen und Braillelesern – Wirksamkeit pädagogischer Angebote. Erste Auswertungen aus der zweiten Erhebung 2017
    [Konferenzvortrag].
    Medibraille-Tagung,
    Marburg, Deutschland.
  • Hofer, U., & Lang, M.
    Zukunft der Brailleschrift (ZuBra) Forschungsergebnisse zu Lese- und Schreibkompetenzen
    [Konferenzvortrag].
    20. Soester Fachtagung zur beruflichen und sozialen Teilhabe blinder und sehbehinderter Menschen: Brailleschrift-Update - Gilt noch Punkt vor Sprich?,
    Soest, Deutschland.
  • Hofer, U., & Lang, M.
    Zukunft der Brailleschrift (ZuBra): Ein Forschungsprojekt der Interkantonalen Hochschule für Heilpädagogik Zürich und der Pädagogischen Hochschule Heidelberg. Ergebnisse der Onlinebefragung hochgradig sehbehinderter und blinder Personen zur Nutzung von Braille, Computer und anderen Technologien
    [Konferenzvortrag].
    VBS - Kongress für Blinden- und Sehbehindertenpädagogik,
    Graz, Österreich.
  • Hofer, U.
    Zukunft der Brailleschrift (ZuBra): Schriftsprachkompetenzen von Brailleleserinnen und Braillelesern - Wirksamkeit pädagogischer Angebote. Darstellung und Diskussion erster Ergebnisse der Online / Offline-Befragung
    [Konferenzvortrag].
    Fachtagung der AG Braille des VBS,
    Halle, Deutschland.
  • Hofer, U., Lang, M., & Schweizer, M.
    Zukunft der Brailleschrift (ZuBra): Schriftsprachkompetenzen von Brailleleserinnen und Braillelesern - Wirksamkeit pädagogischer Angebote Darstellung und Diskussion erster Ergebnisse der Online / Offline-Befragung
    [Konferenzvortrag].
    Medibraille-Tagung,
    Paderborn, Deutschland.
  • Hofer, U.
    Zukunft der Brailleschrift (ZuBra): Schriftsprachkompetenzen von Brailleleserinnen und Braillelesern - Wirksamkeit pädagogischer Angebote
    [Konferenzvortrag].
    Sight City Forum,
    Frankfurt, Deutschland.
  • Lang, M.
    Zukunft der Brailleschrift (ZuBra): Schriftsprachkompetenzen von Brailleleserinnen und Braillelesern - Wirksamkeit pädagogischer Angebote. Erste Projektergebnisse
    [Konferenzvortrag].
    VBS AK Leitung,
    Ilvesheim, Deutschland.
  • Hofer, U., Lang, M., & Winter, F.
    (2021).
    Zukunft der Brailleschrift: Grundlegende Erkenntnisse und notwendige Schlussfolgerungen für die Praxis aus der ZuBra-Studie (Teil1).
    blind-sehbehindert,
    141
    (3),
    265–275.
  • Hofer, U., Lang, M., & Winter, F.
    (2021).
    Zukunft der Brailleschrift: Grundlegende Erkenntnisse und notwendige Schlussfolgerungen für die Praxis aus der ZuBra-Studie (Teil2).
    blind-sehbehindert,
    141
    (4),
    338–351.