Between recognition and disregard (erd-zam)
Category Project
Ausgangslage und Ziele
View this Website in French: Entre reconnaissance et déconsidération (erd-zam)
In institutions for children and adolescents with physical disabilities, all rehabilitation measures are provided at one place, which has a lasting impact on the children and adolescents’ lives and their socialization experiences. Persons in these closed institutions bear the risk of violations of integrity due to the young person’s great vulnerability and need for help. Time and time again, affected persons give reports of experiences ranging between care and coercion, self-determination and external determination, and power and powerlessness, and they in part also report traumatic experiences in institutionalized care for persons with physical disabilities.
There has been little research on the experiences of the affected persons.There are no cross-institution studies available, and there is also a lack of discourse on coercive measures, external determination, violence, the experience of dependency, and protection and care in care institutions for persons with physical disabilities in the second half of the 20th century. The aim of this research project is to examine the tensions between recognition and disregard from the viewpoint of the affected persons and, from their experiences, to gain knowledge about structures and services for persons with physical disabilities that promote and support recognition.
Project Management
Facts
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Duration09.201802.2023
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Project number
3_26
Project Team
- Viviane Blatter
- Mariama Kaba
Financial support
Publications
- (2022).Forschungsprojekt "Zwischen Anerkennung und Missachtung": Schlussbericht.HfH.
- (2022).Projet de recherche " Entre reconnaissance et déconsidération ": rapport final.HfH.
- (2021).PEQ (Perceptions of Equilibrium Questionnaire): Download und Anwendung des PEQ.Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik (HfH).
- (2021).Perceptions of Equlibrium (PEQ): Onlineversion.[Google Forms].
- (2021).Perceptions of Equlibrium (PEQ): kmE-Schulen.[Fragebogen Pilotversion].Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik Zürich.
- (2021).Erwachsene mit motorischen Beeinträchtigungen blicken auf ihre Zeit in Förderschulen zurück: "Kuschelpädagogik" und "Goldener Käfig".Zeitschrift für Heilpädagogik,72(11),604–619.
- (2020).Zwischen Anerkennung und Missachtung Sozialisationserfahrungen von Menschen mit Körperbehinderungen in Institutionen der Körperbehindertenpädagogik.Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik (SZH),26(1),46–53.
- Expériences vécues de personnes ayant un handicap physique ou un polyhandicap dans des institutions suisses entre 1950 et 2010[Konferenzvortrag].4e Colloque franco-latino-américain de recherche sur le handicap "Quelles sociétés du vivre-ensemble?",Québec, Canada.
- (2021).Physiotherapie im Wandel bei Kindern mit sensomotorischen Beeinträchtigungen.physiopaed Bulletin,39,54–60.
- (2022).Die Rolle der Eltern bei der schulischen Inklusion – Erwachsene Kinder mit motorischen Beeinträchtigungen berichten retrospektiv.Zeitschrift für Inklusion,(1).
- “…and this is why I’m fighting for inclusion”: Using one’s (hi)story to make a case for structural change in narrative interviews.[Konferenzvortrag].International Oral History Conference 2021,Singapore.
- (2022).«So ein wenig meine Geschichte»: Menschen mit motorischen Beeinträchtigungen blicken in narrativen Interviews auf ihre Zeit in den Sonderschulen zurück.Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik,28(7-8),22–29.
- "Zwischen Anerkennung und Missachtung": Design und Ergebnisse.Forschungskolloquium, Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik,Zürich, Schweiz.
- (2022).Schlussbericht Forschungsprojekt erd-zam.Schlussbericht des Forschungsprojektes erd-zam (2018 - 2022).
- (2022).Forschungsbericht: Kurzfassung.HfH.
- (2022).Rapport de recherche: résumé.HfH.
- (2022).Zwischen Anerkennung und Missachtung: Sozialisationserfahrungen von Menschen mit Körperbehinderungen in Institutionen der Körperbehindertenpädagogik der Deutsch- und Westschweiz.Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete,(4),332–334.
- Minderjährige, denen infolge eines […] Gebrechens der Besuch der Volksschule nicht möglich oder nicht zumutbar ist: Neue (meta-)theoretische Ansätze bei der Schliessung thematischer Forschungslücken in der Geschichte der Sonderpädagogik[Konferenzvortrag].Zwischentagung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft – Sektion Historische Bildungsforschung: Historiographie der Sonderpädagogik,Zürich, Schweiz.
- (2022).La formation des jeunes en institution spécialisée favorise-t-elle « l’intégration sociale » et l’autonomie ? Eclairage historique à partir d’expériences vécues de personnes ayant des déficiences physiques ou multiples en Suisse romande (années 1960 – 2000).Aequitas,28(2),102–122.
- (2024).Zwischen Anerkennung und Missachtung: Wandel und Konstanten in der Bildung von Menschen mit motorischen Beeinträchtigungen in Institutionen der Körperbehindertenpädagogik zwischen 1950 und 2010.In C. Häfeli, M. Lengwiler, & M. Campanello (Hrsg.),Zwischen Schutz und Zwang: Normen und Praktiken im Wandel der Zeit. Nationales Forschungsprogramm «Fürsorge und Zwang». Band 1(S. 123–137).Schwabe.