Franz Holzknecht, PhD

Kategorie Personen

Advanced Researcher

Franz Holzknecht
Telefon
+41 44 317 11 34
Tel. (weitere)
franz.holzknecht
E-Mail
franz.holzknecht [at] hfh.ch
Raum
135
Sprechstunde
nach Vereinbarung
Institut

Tätigkeit an der HfH

Arbeit an den Projekten SMILE II und IICT sowie anderen Themen im Bereich Sprachprüfungen und Sprachprüfungsentwicklung.

Profil

Meine Interessen liegen vor allem im Entwickeln und Erforschen von Prüfungen, insbesondere der teststatistischen Auswertung, dem Prüfen von Hörverstehen und Schreiben in Lautsprachen, dem Prüfen von Gebärdensprachen, der Anwendung des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens für die Entwicklung von Sprachprüfungen und in der Nutzung von neuen Technologien für die Prüfungsforschung.

Ausbildung

Ph.D. in Language Testing an der Universität Lancaster

M.A. in Language Testing an der Universität Lancaster

Mag. in Lehramt für Englisch und Sport an der Universität Innsbruck

Forschung zu

Prüfungsentwicklung

Kognitive Prozesse von Prüfungsteilnehmenden

Prüfen von Hörverstehen und Schreiben

Automatische Erkennung und Bewertung von Deutschschweizer Gebärdensprache

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Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)

Bücher und Buchbeiträge

  • Holzknecht, F., & Haug, T.
    (2024).
    Sign language assessment: Common misconceptions and the need for language assessment literacy development.
    In B. Baker, & L. Taylor (Hrsg.),
    Language Assessment Literacy and Competence Volume 1: Research and Reflections from the Field
    (S. 195–203).
    Cambridge University Press.
  • Kremmel, B., Eberharter, K., & Holzknecht, F.
    (2022).
    Pre-operational testing.
    In G. Fulcher, & L. Harding (Hrsg.),
    The Routledge handbook of language testing
    (2nd edition, S. 415–429).
    Routledge.
  • Spöttl, C., Eberharter, K., Holzknecht, F., Kremmel, B., & Zehentner, M.
    (2018).
    Delivering reform in a high stakes context: from content-based assessment to communicative and competence-based assessment.
    In G. Sigott (Hrsg.),
    Language testing in Austria: taking stock
    (S. 219–240).
    Peter Lang.
  • Eberharter, K., Holzknecht, F., & Kremmel, B.
    (2018).
    Evaluating the effectiveness of a training program for double-raters.
    In G. Sigott (Hrsg.),
    Language testing in Austria: taking stock
    (S. 607–628).
    Peter Lang.
  • Kremmel, B., Eberharter, K., Holzknecht, F., & Konrad, E.
    (2018).
    Fostering language assessment literacy through teacher involvement in high-stakes test development.
    In D. Xerri, & P. Vella Briffa (Hrsg.),
    Teacher involvement in high stakes language testing
    (S. 173–194).
    Springer.
  • Holzknecht, F., Kremmel, B., Konzett, C., Eberharter, K., Konrad, E., & Spöttl, C.
    (2018).
    Potentials and challenges of teacher involvement in rating scale design for high-stakes exams.
    In D. Xerri, & P. Vella Briffa (Hrsg.),
    Teacher involvement in high stakes language testing
    (S. 47–66).
    Springer.

Weitere Publikationen

Konferenzbeiträge

  • Cory, O., Mercanoglu Sincan, Ö., Vowels, M., Battisti, A., Holzknecht, F., Tissi, K., Sidler-Miserez, S., Haug, T., Ebling, S., & Bowden, R.
    (2024).
    Modelling the Distribution of Human Motion for Sign Language Assessment.
    In ECCV 2024 (Hrsg.),
    Twelfth International Workshop on Assistive Computer Vision and Robotics at ECCV 2024,
  • Holzknecht, F., Haug, T., Battisti, A., Tissi, K., Sidler-Miserez, S., & Ebling, S.
    Reforming sign language assessment: Setting up a longitudinal learner corpus of rated elicited imitation performances to develop an AI-driven sign language assessment system
    [Konferenzvortrag].
    Language Testing Research Colloquium (LTRC) 2024,
    Innsbruck.
  • Haug, T., Holzknecht, F., & Perrollaz, R.
    (2023).
    Assessing receptive skills development in deaf children who use Swiss German Sign Language as their primary language.
    In Association of Language Testers in Europe (ALTE) (Hrsg.),
    Conference proceedings of the ALTE 8th International Conference "Fit for the digital age",
    83-86.
  • Holzknecht, F., Tornay, S., Battisti, A., Batty, A. O., Tissi, K., & Haug, T.
    Validation of an automated vocabulary assessment and feedback system for sign languages
    [Konferenzvortrag].
    44th Language Testing and Research Colloquium: Language Assessment for a Global, Digital, and More Equitable Era,
    New York City, USA.
  • Tornay, S., Nanchen, A., Battisti, A., Holzknecht, F., Tarigopula, N., Mendez Maldonado, O., Camgöz, N. C., Razavi, M., Tissi, K., Sidler-Miserez, S., Boyes Bream, P., Ebling, S., Haug, T., Bowden, R., & Magimai-Doss, M.
    Web SMILE demo: a web application providing automated feedback on sign language vocabulary production
    [Konferenzvortrag].
    44th Language Testing and Research Colloquium: Language Assessment for a Global, Digital, and More Equitable Era,
    New York City, USA.
  • Haug, T., Holzknecht, F., & Perrollaz, R.
    Assessing receptive skills development in deaf children who use Swiss German Sign Language as their primary language
    [Konferenzvortrag].
    ALTE 8th International Conference: Language Assessment Fit for the Future,
    Madrid, Spanien.
  • Haug, T., Batty, A. O., Holzknecht, F., & Kremmel, B.
    Aligning lexical concepts across languages and language-modalities to the CEFR
    [Konferenzvortrag].
    Language Testing Research Colloquium,
    online.

Andere Referate/Vorträge (im Berufsfeld, Vorlesung an Hochschule etc.)

  • Haug, T., Tissi, K., Holzknecht, F., de Jong, N., & Battisti, A.
    Development of a fluency rating scale for Swiss German Sign Language.
    European Association for Language Testing and Assessment (EALTA) SIG for SIGN Webinar,
    Online.
  • Holzknecht, F.
    Double play in Matura listening tasks: How valid is it?
    Vortrag im Ministerium für Bildung und Forschung,
    Wien, Österreich.
  • Holzknecht, F.
    Mock viva: Double play in listening assessment.
    Language Testing Research Group Meeting,
    Universität Lancaster, England.
  • Kremmel, B., Eberharter, K., Holzknecht, F., Konrad, E., Schwarz, V., & Zehentner, M.
    From 0 to 10 years and beyond: Accountability, consequences, and potential future validation agendas for the SRDP.
    Symposium "Reforming the Austrian Matura - 10 years on",
    Universität Innsbruck, Österreich.
  • Holzknecht, F.
    Listening once or twice: A pilot study.
    Language Testing Research Group Meeting,
    Universität Lancaster, England.
  • Holzknecht, F.
    The cognitive validity of repeating the input in listening assessment.
    Language Testing Research Group Meeting,
    Universität Lancaster, England.

Öffentlichkeitsarbeit